تحولات اولیه در روشهای طراحی و تکنیک ساختمان

 

تقریب به هزاران سال می‌شود که روش‌های اساسی برای ساخت و ساز طراحی‌شده است. مصالح همچون چدن، سنگ، آجر و چوب در تمام دوران‌ها برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گرفته و هنوز هم در تمام نقاط جهان این مصالح به‌کار می‌روند. طی قرن‌ها معماری دستخوش تغییر و تحولات زیادی قرار گرفت. مجله ویلاژست تحولات اولیه در روشهای طراحی و تکنیک ساختمان را در این مبحث مورد بررسی قرار می‌دهد.

همانطور که در مقالات قبل بیان شد، بشر اولیه سکونت ابتدایی خود را در غارها آغاز کرد و ردپای سیر تحول معماری را در آثار به‌جا مانده می‌توان مشاهده کرد. طراحی‌های کهن به‌صورت سلول مانند با ساختار کوچک و دیوارهای مرتبط بود، سقف‌های مسطح مسیرهایی بین ساختمان‌ها به شمار می‌رفت.

بناهای تاریخی

پیشرفت قابل توجهی در توسعه ساخت و ساز پدید آمد. به مرور ستوها با سنگ و چوب در فواصل متناسب قرار گرفت و تیرهایی در بالا استوار شد. یکی از تحولات کهن را در بنای تاریخی در جنوب انگلستان دیده می‌شود که قدمت آن به حدود 3000 سال قبل از میلاد برمی‌گردد.

پارتنون، معبدی یونانی برای الهه اسطوره‌ای آتنا، در قرن پنجم قبل از میلاد در آتن ساخته شد و بخشی از یک جامعه بزرگ از سازه‌ها در آکروپولیس است. همه اوج معماری کلاسیک یونان را در این بنا می‌توان دید. ستون‌ها و مرزهای خارجی یک نقشه داخلی بسیار مرتب در این بنا نمایان است.

معماری جدید

با گذشت زمان معماری گزینه جدیدی برای طراحی و ساخت شد و طاق‌ها از اوایل هزاره دوم قبل از میلاد در معماری آجری بین‌النهرین به‌چشم می‌خورد. مقاومت و پایداری دیوارها را بدون تیرهای عظیم مانع از بار برشی بر ستون‌ها بود.

دیوارها می‌توانستند بالاتر بروند بدون اینکه ثبات آنها به‌خطر بیفتد و در عین‌حال فضای باز بین قوس‌ها شکل گرفت. این عناصر تصویری ارگانیک و رساتر به ساختمان می‌بخشیدند. معماری مدرن بسیاری از اتفاقات خود را مدیون معماری کلاسیک است.

معماری مدرن

حرکت به سمت مدرنیسم با افتتاح مدرسه باهاوس در ویمار آلمان آغاز شد. باهاوس در سال 1919 توسط معماری آلمانی والتر گروپیوس تاسیس شد، در واقع یک مرکز برای آموزش و یادگیری برای طراحی و مدرن صنعتی و معماری محسوب می‌شد. باهاوس اگرچه به‌خودی خود جنبش یا سبک مشخصی نبود اما بازتاب دیدگاه‌های هنری مختلفی به شمار می‌رفت.

این زیبایی‌شناسی مدرن تاحدی بود که تعاریف هنری جدید را در اروپا پس جنگ جهانی اول بنا نهاد. در اصل این فرآیند برپایه جمع‌آوری همه هنرها با تمرکز روی کاربردهای علمی و سودمند آن استوار می‌گشت و به نوعی مفهوم هنر برای هنر را رد کرد. این ایده تاثیر سازه‌گرایی را پدید آورد، باهاوس در حدود 14 سال وجود داشت و سه بار نقل مکان کرد.

این مجموعه تاثیر بسزایی در نسل معماران، هنرمندان، طراحان گرافیک و طراحی صنعتی داشت. شکل مدرن با خطوط پررنگ، تعادل نامتقارن و دیوارهای پرده‌ای ایجاد شد. استفاده از رنگ‌های حنثی سفید و خاکستری و رنگ‌های قوی روی بناهای معماری مدرن به وفور به چشم می‌خورد.

مجله ویلاژست در مقالات بعدی به تفصیل به‌بیان معماری مدرن می‌پردازد. هدف مجموعه ویلاژست ارائه اطلاعات و منابع دقیق در حیطه معماری می‌باشد.

ویلاژست به پشتوانه تجربه‌ای ارزشمند با بهترین ایده ساخت لاکچری ویلای کردان توانسته با تلفیق معماری کلاسیک و مدرن طراحی زیبایی را ایجاد کند.

جهت ارتباط با مجموعه با شماره‌های مندرج در سایت تماس حاصل نمایید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

معماری