طراحی معماری مدرن

طراحی معماری مدرن

طراحی معماری مدرن چیست؟

اگر نگاهی به اطراف خود بیاندازید بسیار سریع متوجه می شوید که همه چیز بر اساس اصول معماری بنا شده است.  بسیاری از متخصصان عقیده دارند که علم معماری از آغاز بشریت تا به امروز همراه با انسان ها بوده است.

مطالعات تاریخی و باستان شناسی نشان می دهد که انسان ها در تمام طول تاریخ سبک خاصی را برای ساخت و ساز انواع بنا مخصوصا ویلاها دنبال می کردند و عوامل محیطی نقش بسیارپررنگی  را در تعیین این سبک ها داشته است. یکی از این سبک ها که بسیار مشهور و پر طرفدار است سبک مدرن است.

تعریف معماری مدرن 

معماری مدرن سبکی از طراحی و ساخت ویلا است که برروی عملکرد و فرم ساده تزئینات تأکید می کند. این طراحی زیبا ترکیبی از خانه های تزئین شده و پیچیده تر مانند ویکتوریا و یا گوتیگ ویکتوریا است. معمولاً معماری مدرن شامل خطوط تیز و تمیز است.

طراحی معماری مدرن دارای اصول مشخصی است که  پیروی فرم از عملکرد یکی از مهمترین و ابتدایی ترین اصول مدرن است.

 

طراحی معماری مدرن - ویلاژست

ویژگی طراحی معماری مدرن

پیروی فرم از عملکرد یعنی اینکه طراحی باید مستقیماً از هدف نهایی کاربری سازه متاثرشود.

 اصل دوم  شفافیت درفرم است. شفافیت در فرم به این معنی است که با حذف جزئیات غیر ضروری، فرم سازه سادگی و شفافیت خود را حفظ کند.

 اصل دیگر در  معمار مدرن  به مواد و مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز میپردازد.

معماران مدرن معتقد هستند که به جای پنهان کردن یا تغییر شکل طبیعی یک ماده با تزئینات، باید آن را در معرض دید دیگران  قرار داد و حقیقت آن ماده پذیرفت.

در سبک طراحی معماری مدرن، معماران به جای اینکه مواد و مصالح ساختمان را با  نماهای تزئینی بپوشانند، این عقیده را به کار گرفتند تا ماهیت سازه و مصالح را نشان دهند.

طراحی معماری مدرن سبک های  بسیار گسترده دارد و دارای دسته بندی های مختلفی است که از جمله این دسته بندی ها شامل:

به مینیمالیسم

فوتوریسم

دی استایل

کانستراکتیویسم

باهاواسا

بروتالیسم 

 

سبک مدرن مینیمالیسم

در سبک مینیمالیسم نمی توان آرامش و زیبایی که در سادگی موج میزند را منکر شده . در این سبک از طراحی معماری مدرن باید همه چیز در شکل اصلی خود به کار برده شود  و به فضا ارزش افزوده بدهد.

در سبک مینیمالیسم پنجره های شیشه ای بزرگ برای نمایش دادن فضای بیرون و حفظ روشنایی و نورمورد استفاده قرار می گیرد. دیوار ها را بدون  انحنا و بصورت شفاف  می سازند. و تا حد امکان از قاب ها و وسایل تزیینی که صرفا

جنبه ی نمایشی دارند باید پرهیز کرد ، کمدها و لوازمی  که برای آشپزخانه و  اتاق ها و … به کار می رود باید با هم همخوانی داشته باشد وهمچنین  نیاز ساکنین را به به صورت کامل تامین کنند .

از جمله ویژگی های معماری مینیمالیسم میتوان به داشتن پلن باز و دسترسی راحت اتاق ها به یکدیگر اشاره کرد.

 

طراحی معماری مدرن - ویلاژست

سبک مدرن فوتوریسم

طراحی معماری مدرن سبک فوتوریسم یا آینده نگر تحولی بنیادین در شیوه هایی که امروزه به نوگرایی شبه کلاسیک معروف است، ایجاد کرد .از اصول بنیادی معماری فوتوریسم، نگاه کردن به  دغدغه های بشر در زندگی شهری و معماری متناسب زندگی امروزی او است

میتوان  سبک فوتوریسم در معماری را این گونه بررسی کرد که در این نوع از معماری سطوح با گوشهای تیز انتخاب می شوند و به گونه ای باهم ترکیب میشوند که انسان با دیدن آنها احساس می کند حرکت می کنند و همچنین با نگاه کردن به آنها هیچگاه چشم دریک جا نمی ایستد.

 

طراحی معماری مدرن - ویلاژست

سبک مدرن بروتالیسم

در سبک بروتالیسم بتن نقش بسیار مهم و پررنگی دارد و در بیشتر ویلاهایی که با این سبک طراحی و ساخته می شوند ، بتن به صورت نمایان ظاهر می شود ،و  گاهی حتی اثر بافت قالبهای چوبی، که در بتن می ماند را نیزهمان گونه رها میکنند تا به این ترتیب، عوامل شکل دهنده نیز تاثیر خود را بر نما بگذارند.

علاوه بر نمایش بتن در سبک بروتالیسم، اجسام و سازه ویلا، مخصوصا تیرها و ستونها به صورت اغراق آمیز مانند  یک قلعه مدرن نمایش داده می شوند.

 

طراحی معماری مدرن - ویلاژست

سخن پایانی

برای دریافت مشاوره تخصصی در زمینه معماری و طراحی ویلا مدرن در سبک های مختلف با گروه معماری ویلاژست که جزء برترین شرکت ها با داشتن چندین دهه سابقه و نمونه پروژه های موفق در این زمینه در منطقه کرج کردان است تماس حاصل کنید.

026-44623984

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

معماری