معرفی روستای آغشت

روستای آغشت

 

معرفی روستای آغشت

آغشت

روستای آغشت از توابع بخش چندار در شهرستان ساوجبلاغ از استان البرز است. این روستا در دهستان برغان قرار دارد

معنی اغشت

علت نام گذاری روستای آغشت وجود آب‌های روان، چشمه‌ها و بارش زیاد بوده است. در حقیقت نام آغشت ترکیبی از دو بخش  آو به معنای آب و غشت با معنی انباشته شدن  و فراوان بودن است.

پوشش گیاهی روستای اغشت

گونه‌های غالب گیاهی این روستا «گون» و «رگ» است. محصولات زراعی‌ای که از باغ‌ها به دست می‌آید،  بسیار اندک است و به مصارف شخصی و خانوادگی می‌رسد. در صورتی که محصول باغات روستا زیاد باشد، در میدان اصلی به فروش می‌رسد.

دیدنی‌های روستای آغشت کردان

رودخانه ی اغشت

رودخانه اصلی روستای آغشت متشکل از سه شاخه به نام‌های برغان رود، گلین رود و یک شاخه اصلی است که از کوه مردنور با ۲,۸۷۷ متر ارتفاع، کوه عالم زمین، کوه‌های کلین رود، چشمه روستای سیرود، کفاب و ایوانک سرچشمه می‌گیرند.

روستای آغشت

امام زاده آغشت

امام زاده اغشت یا امام زاده بی بی قزلر(ع) اغشت نیز در روستای آغشت واقع شده است. بنای امام زاده دارای گنبد مخروطي شكل و از سنگ و گچ است و جرزها نيز از گچ ساخته شده‌اند.

گرمابه آغشت

از جاهای دیدنی دیگر در روستای آغشت می‌توان به گرمابه روستای آغشت اشاره کرد. ساخت این حمام قدیمی به دهه چهل خورشیدی می‌رسد و تا همین چند سال پیش نیز فعال بوده است.

قلعه اغشت کرج

مالک قلعه اغشت

قلعه تاریخی روستای آغشت یا دژ آغشت  در واقع ساختمان یک ویلای شخصی است که مالک آن در تهران ساکن می‌باشداز آنجا که این ساختمان مالکیت شخصی دارد امکان بازدید از داخل آن میسر نیست و تنها می‌توان از بیرون آن را نظاره کرد.

آب و هوای اغشت

آب و هوای آغشت ییلاقی است در تابستان هوای معتدل و در زمستان آب وهوای سرد دارد .بهترین زمان سفر به روستای آغشت بهار و تابستان است.

امکانات روستای آغشت

گازکشی، زمین چمن ورزشی، دو مسجد، مدرسه دبستان، سرویس بهداشتی، نمازخانه و یک خانه بهداشت از جمله امکانات روستای آغشت هستند. آب آشامیدنی این روستا از چشمه‌ای فراهم می‌شود که در ۱۷ کیلومتری روستا در ارتفاعات سخت‌گذر قرار گرفته است؛ این چشمه از چشمه‌های پر آب منطقه به شمار می‌آید و به‌خوبی آب مورد نیاز روستا را تامین می‌کند.

 

سوغاتی های آغشت

سوغاتی‌های معروف روستای آغشت، آلو ، عسل طبیعی، توت، گردو، آلبالو و لبنیات هستند.

 

اقامت در روستای آغشت

برای اقامت هم میتوانید از ویلاهای وخانه های اجاره ای داخل روستا ویا روستاهای اطراف استفاده کنید.

 

مسیر دسترسی به روستای آغشت

فاصله ی از تهران ۷۵ کیلومتر واز کرج۲۵ کیلومتر است دسترسی به روستای آغشت  از آزادراه کرج قزوین امکان پذیر است. ابتدا وارد کردان شوید سپس از دوراهی آغشت برغان وارد آغشت شوید

یک مسیر دیگر از سمت گوهردشت کرج (رجایی شهر) جاده آتشگاه، روستای برغان و در نهایت روستای آغشت نیز وجود دارد.

برای مشاهده بناهای تاریخی روستای برغان کلیک کنید

منبع ویلاژست

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

معماری