بهترین معماران معاصر و مشهور ایران

بهترین معماران معاصر و مشهور ایران - ویلاژست

معماری هنری است که در ایران قدمتی بسیار زیاد دارد. هنر معماری در ایران نیز مانند بسیاری از هنرهای دیگر به دلیل وجود افراد با استعداد و خلاق شهرت بسیاری یافته است،در این مقاله از سایت گروه معماری ویلاژست به معرفی بهترین معماران معاصر و مشهور ایران و آثار معماران ایرانی می پردازیم هرچند تعداد معماران با استعداد در ایران فراوان است اما در این مقاله  به بررسی تعداد محدودی از آنها می پردازیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی بهترین معماران معاصر و مشهور ایران

به معرفی بهترین معماران معاصر و مشهور ایران می پردازیم. معمارانی که جهان را به سمت بهتر شدن پیش بردند.

هوشنگ سیحون

آقای هوشنگ سیحون یکی از مشهورترین معماران معاصر و مشهور ایران می باشد که در 31 مراد سال 1299 در تهران ،و در خانواده ای هنرمند و اهل موسیقی چشم به جهان گشود.

آقای هوشنگ سیحون برخلاف خانواده اش تصمیم گرفت هنر و استعداد خود را در زمینه معماری به دیگران ارائه کند به همین دلیل تصمیم گرفت در زمینه معماری تحصیل کند،آقای هوشنگ سیحون در دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرد و پس از اتمام تحصیل در این دانشکده برای ادامه تحصیل به پاریس سفر کرد.

آقای هوشنگ سیحون به مرد بناهای ماندگار معروف است. علت این شهرت ، طراحی بناهای یاد بود برای مفاخر ایران می باشد.

 

هوشنگ سیحون - معماران ایرانی - ویلاژست

مشهور ترین اثار آقای سیحون

طراحی آرامگاه نادرشاه در مشهد

طراحی آرامگاه کمال‌الملک در نیشابور

طراحی آرامگاه بوعلی سینا در همدان

طراحی آرامگاه خیام در نیشابور

بازسازی و طراحی آرامگاه فردوسی در طوس

طراحی و ساخت مقبره کلنل محمد تقی خان پسیان

ساخت ساختمان بانک سپه در میدان توپخانه تهران

اثار هوشنگ سیحون - ویلاژست

 

آقای هوشنگ سیحون علاوه بر توانایی ویژه ای که در معماری داشت در نقاشی نیز استعداد خاصی داشت و به نقاشی از مناظر و روستاها نیز می‌پرداخت و در طول حیاتش نمایشگاه‌های مختلفی در ایران و خارج از ایران برپا کرد.

آقای سیحون در سال ۲۰۱۲ به عنوان یکی از چهره‌های بزرگ  در فرهنگ و ادب ایران جایزه بیتا را نیست کسب کرد..وی  در ۵ خرداد ۱۳۹۳ در ونکوور کانادا چشم از جهان فرو بست.

 

داریوش بوربو

پدر شهرسازی نوین ایران

آقای داریوش بوربور یکی دیگر از مشهورترین معماران معاصر  ایران است که در 7 اردیبهشت ۱۳۱۳ در تهران چشم به جهان گشود . آقای بوربور پس از اتمام تحصیلات ابتدایی در ایران برای ادامه تحصیل به انگیس رفت .

وی دیپلم عمومی خود را از دانشگاه کمبریج، مدرک لیسانس در رشته معماری و فوق‌ لیسانس شهرسازی را از دانشگاه لیورپول و دکترای معماری را از دانشگاه ژنو دریافت کرد.

داریوش بوربور - ویلاژست

داریوش بوربور به نام پدر شهرسازی نوین ایران می شناسند زیرا داریوش بوربور در سال ۱۳۴۵ شورای عالی شهرسازی ایران را بنیان‌گذاری کرد و تا به حال طرح‌های جامع شهری و منطقه‌ای متعددی از جمله طرح جامعه منطقه نوشهر – چالوس، طرح جامع سراسری کرانه دریای خزر و طرح جامع منطقه آبادان – خرمشهر را ارائه کرده است.

 

از مشهور ترین و درخشان‌ترین طرح‌های شهرسازی داریوش بوربور می توان به طرح نوسازی اطراف حرم مطهر امام‌ رضا و طراحی بازار رضای مشهد اشاره کرد.

اقای بوربور علاوه بر معماری و شهرسازی به مطالعات محیط‌ زیستی، نقاشی و مجسمه‌سازی نیز علاقه دارد. وی پس از بازگشتش به ایران در سال ۱۳۷۰ ، پژوهشکده و کتابخانه مطالعات ایران‌شناسی را ، راه‌اندازی کرد.

آثار داریوش بوربور - ویلاژست

آقای داریوش بوربور جوایز بین المللی نیز دریافت کرده اند که می توان به جایزه بین‌المللی مرکوری طلایی ایتالیا در سال ۱۳۵۴ و قرار گرفتن در لیست پنجاه معمار برجسته جهان در دومین نمایشگاه بین‌المللی معماران برجسته دنیا در سال ۱۳۶۷ در بلگراد اشاره کرد.

بهرام شیردل

بهرام شیر دل  در سال 1333 در تهران متولد شد شیردل  مدرک کارشناسی‌اش را از دانشگاه تورنتو و کارشناسی ارشدش را از آکادمی هنر کرنبروک میشیگان کسب کرد.و می توان گفت بین المللی ترین معمار ایرانی می باشد.

بهرام شیردل یکی از معماران ایرانی است که به دلیل داشتن روابط بین‌المللی خوب توانسته است پروژه‌هایی در کلاس جهانی طراحی کند و به خاطر آن‌ها جوایزی نیز دریافت کرده است .

 

بهرام شیردل - ویلاژست

 

مشهور ترین پروژه های خارجی  آقای شیر دل که با طراحی آن ها توانسته جایزه دریافت کند  شامل:

کتابخانه‌ اسکندریه مصر

موزه ملی اسکاتلند

میدان ژاک کارتیه کانادا

کتابخانه کانسای ژاپن

طراحی شهری مونترال در سال ۲۰۰۰

بازسازی شهری سمرقند ازبکستان

طرح شهر جدید چانگلیوی چین

 

مشهورترین پروژه های داخلی آقای شیردل

وی در سال 1374 به ایران بازگشت و پروژه های متعددی نیز در ایران طراحی و اجرا کرد که در زیر برخی از آنها را نام میریم:

مرکز تجارت جهانی شیراز

مجموعه گردشگری پدیده کیش

طرح توسعه حرم حضرت معصومه

ساختمان مرکزی بانک توسعه صادرات ایران

ترمینال مسافری فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

آقای بهرام شیردل خود را رهبرِ در سایه معماری ایرانی می‌داند. او در حال حاضر ریاست دفتر مهندسان مشاور شیردل و همکاران را بر عهده دارد.

 کامران دیبا

آقای کامران دیبا یک دیگر از معماران معاصر و مشهور ایران می باشد که در 14 اسفند 1315 در تبریز متولد شد. وی تحصیلات معماری‌ را در دانشگاه هاروارد به پایان رساند و در سال 1345 به ایران بازگشت.

به خاطر نسبت فامیلی نزدیک کامران دیبا با فرح دیبا، همسر شاه سابق ایران، پروژه‌های دولتی گوناگونی را از طریق دفتر مهندسین مشاور DAZ به انجام رساند. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای شفق و فرهنگسرای نیاوران اشاره کرد.

 

کامران دیبا - ویلاژست

مشهورترین اثر کامران دیبا پروژه نیمه تمام شهر جدید شوشتر می باشد که در آن با استفاده از الگوهای ساختاری و گونه‌های ساختمانی سنتی توانست توجه جهانیان را به خود جلب کند.

کامران دیبا برای این پروژه موفق شد جایزه آقاخان را، که از نظر مالی برترین جایزه معماری جهان به شمار می‌رود، را به دست بیاورد. در نمایشگاه آثار معماری و شهرسازی قرن بیستم در سال ۲۰۰۰ نیز، طرح شهر جدید شوشتر به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد.

آثار کامران دیبا - معمار ایرانی - ویلاژست

 سید هادی میرمیران

آقای سید هادی میرمیران در ۲۳ اسفند سال ۱۳۲۳ در قزوین چشم به جهان گشود. وی  فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی معماری دانشکده‌ هنرهای زیبای تهران است و از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۷ در دفتر فنی شرکت ملی فولاد ایران مشغول به کار بود.

پس از انقلاب نیز در  پروژه‌های شهرسازی مشغول به کار شدو از مشهور ترین معماران ایران است.

 

هادی میرمیران - ویلاژست

پروژه های مشهور آقای میرمیران

طرح مجتمع مسکونی ائل گلی در تبریز

طرح شهر جدید بهارستان

مجموعه ورزشی رفسنجان

طراحی سفارت ایران در فرانکفورت و بانکوک

طرح کتابخانه ملی ژاپن

طرح ساختمان استانداری تهران

طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران

 

 

سید هادی میرمیران - آثار - ویلاژست

آقای سید هادی میرمیران جوایز زیادی نیز کسب کرده است  که تقدیرنامه افتخار برای طرح کتابخانه ملی ژاپن، لوح تقدیر برای طرح بهسازی میدان کهنه و مسجد جامع عتیق اصفهان، دریافت نشان معماری ایرانی، طرح برگزیده در مسابقه بین‌المللی موزه تاریخ کالیفرنیا و دریافت نشان معماری ایران از انجمن مفاخر معماری ایران از جمله‌ آن‌هاست.

میرمیران یکی از پر افتخارترین معماران ایرانی می باشد.

آقای سید هادی میرمیران در ۲۹ فروردین سال ۱۳۸۵ و پس از ده سال مبارزه با بیماری سرطان درگذشت.

لیلا عراقیان

لیلا عراقیان یکی از معماران معاصر و مشهور ایران در داخل و خارج از کشور می باشد و در سال 1362 متولد شد.

وی در  فارغ‌التحصیل کارشناسی معماری از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد از دانشگاه بریتیش کلمبیا می باشد و با طراحی پل طبیعت تهران به شهرتی ملی و بین المللی دست پیدا کرد.

لیلا عراقیان - معمار پل طبیعت - ویلاژست

 

طرح لیلا عراقیان در سال ۱۳۸۸ برای پل طبیعت انتخاب شد و این پل در سال ۱۳۹۳ افتتاح شد.

در طراحی این پل توجه ویژه ای به مسائل محیط‌ زیستی شده است به همین دلیل به آن نام پل طبیعت داده شده است. این پل با توجه به طراحی‌‎اش تنها به عنوان نقطه اتصال بین دو مکان مورد استفاده قرار نمی گیرد ، بلکه باعث جذب گردشگر از طریق چشم‌انداز طبیعی شده است.

بیشتر بخوانید:طراحی ویلای لاکچری

 

پل طبیعت که توسط لیلا عراقیان طراحی شده در بین 5 انتخاب برتر 300 معمار جهان در مسابقه معمار شهری آمریکا سال 2015 قرار گرفت.

لیلا عراقیان جوایز متعددی را پس از طراحجی پل طبیعت به دست آورد.

 

جوایز کسب شده توسط  لیلا عراقیان

جایزه بین‌المللی خشت طلایی در سال 1393

تقدیر در جایزه معماری آسیا در سال 1394

جایزه MEIDAA در بخش پروژه‌های عمومی و شهری خاورمیانه

جایزه معماری آقا خان در سال 2016

علی اکبر صارمی

آقای علی اکبر صارمی در سال 1322 متولد شد ، وی دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران اتمام رساند و برای ادامه تحصیل  به آمریکا رفت.

آقای صارمی پس از کسب مدرک دکتری از دانشگاه پنسیلوانیا به ایران بازگشت و دفتر مهندسین مشاور تجیر را تاسیس کرد. صارمی در دانشگاه تهران، دانشگاه فارابی و دانشگاه آزاد اسلامی تهران تدریس داشت، و یکی از معماران ایرانی می باشد که نقش مهمی را در تربیت نسل جدید معماران ایرانی ایفا کرده است.

پروژه های مشهور آقای صارمی

ساختمان سفارت ایران در الجزایر و آلبانی

تالار شهر کرمانشاه

آمفی تئاتر انستیتوی پاستور

مجموعه ساختمان‌های شورای شهر مشهد

آقای علی اکبر صارمی در 2 بهمن  سال ۱۳۹۵ چشم از دنیا رفت.

فرهاد احمدی

فرهاد احمدی در سال ۱۳۲۹ در آبادان متولد شد،وی در سال ۱۳۵۶ در مقطع کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد.

او فعالیت‌هایش معماری اش را با ساخت مجموعه‌های مسکونی و خدماتی در مناطق محروم استان خراسان آغاز  کرد و پس از جنگ تحمیلی درعملیات‌های بازسازی مناطق جنگی شرکت داشت.

 

فرهاد احمدی - ویلاژست

آقای فرهاد احمدی که از سال ۱۳۶۰ عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی است بیشتر عمر کاری‌اش را صرف آموزش معماران ایرانی کرده است.

پروژه های مشهور آقای احمدی

طرح سفارت ایران در استکهل

ساختمان مرکز فرهنگی دزفول

باز طراحی جنوب میدان نقش جهان

طراحی جامع دانشگاه هنر اصفهان

کتابخانه مرکزی دانشگاه علم و صنعت

و ساخت سفارت ایران در سئول که به خاطرش کاندید دریافت جایزه آقاخان نیز شد.

 

آثار فرهاد احمدی - ویلاژست

حسین امانت

حسین امانت یکی دیگر از بهترین معماران معاصر و مشهور ایران است که در این بخش از مقاله به بررسی زندگی نامه و آثار وی میپردازیم ،آقای حسین امانت در سال ۱۳۲۱ در کاشان متولد شد.

او در بیست و چهار سالگی و پس از فارغ‌التحصیلی از رشته معماری دانشگاه تهران در مسابقه‌ای برای طراحی نمادی ایرانی اسلامی از( ایران مدرن) شرکت کرد و در این مسابقه برنده  شد.

حسین امانت - مشهورترین معمار ایرانی - ویلاژست

مشهورترین و اولین طرح امانت برج آزادی تهران است.

حسین امانت در کانادا ساکن می باشد و تا به حال پروژه‌های فراوانی در ایران و خارج از ایران طراحی کرده است.

برج آزادی - آثار حسین امانت - ویلاژست

مشهور ترین پروژه های حسن امانت

ساختمان‌های اولیه دانشگاه صنعتی شریف

ساختمان سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری

شهرک تفریحی دریاکنار

سفارت ایران در پکن اشاره کرد

حسین امانت به عنوان فردی شهرت دارد که در آثارش معماری کلاسیک غربی با روح معماری شرقی پیوند می‌خورد.

سخن پایانی

گروه معماری ویلاژست، در راستای طراحی و ساخت ویلا در کردان و همچنین طراحی ویلا مدرن خدمات منحصر به فردی را با داشتن بهترین معماران و طراحان روز  با مدیریت مهندس علی خلج ارائه داده است.

جهت ساخت ویلا در کردان و مشاوره رایگان در زمینه طراحی ویلا در کردان با شماره‌های مندرج در سایت تماس حاصل نمایید.

026-44623984

منبع ویلاژست

3.3 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد رضا احمدی
محمد رضا احمدی
1 سال قبل

واقعا جالب بود

معماری