طراحی ویلا در زمین شیب دار به چه صورت است؟

طراحی ویلا در زمین شیب دار - ویلاژست

طراحی ویلا در زمین شیب دار

اگر قصد خرید ویلا را دارید که روی سطح شیب دار ساخته شده است و یا اینکه خودتان تمایل دارید با خرید زمین روی سطح شیب دار، ویلای مورد نظر خود را در داخل این زمین بسازید.پس خواندن این مقاله به شما توصیه می شود ویلای شیب دار علاوه بر داشتن مزایا معایبی نیز دارد.

طراحی ویلا مدرن روی زمین شیب دار علاوه بر اینکه می تواند چشم انداز و منظره ای فوق العاده ونامحدود به شما ارائه دهد،ساخت آن نیز دشوار است و چالش های فراوانی به همراه دارد.

ساخت ویلا روی شیب می تواند خلاقانه ،متقاوت ،پیچیده و پرهزینه تر از ویلاهایی باشید که روی سطح صاف ساخته می شوند و نیازمند تخصص و تجربه فراوان است تا بتواند به درستی  طراحی و ساخته شود.در این مقاله از سایت ویلاژست به بررسی ویلاهای شیب دار می پردازیم با ما همراه باشید.

زمین شیب دار چیست؟

سطح  شیب دار یا “زمین  شیب دار” همانطور که از نامش پیداست زمینی است که در شیب زمین قرار دارد ومانند دیگر زمین ها صاف نیست.

زمین شیب دار، دارای سطوحی از ارتفاع ناهموار است. این به صورت کلی به معنای افزایش یا ارتفاع ساختمان به سه متر ساختمان می باشد.

در ادامه به بررسی برخی از مزایای سطح شیب دار که باعث می شود ویلاها را در سطح شیب دار طرفداران بسیاری داشته باشد می پردازیم.

مزایای سطح شیب دار برای ساخت ویلا

مناظر خیره کننده

ارتفاع ویلایی که بر روی سطح شیب طراحی و ساخته شده می شود ، باعث می شود که شما بتوانید  از مناظر خیره کننده و آسمان آبی در اطراف  خود لذت ببرید.

فرقی نمی کند که ویلای شما چه توسط کوه احاطه شده باشد و چه آب، می توانید مناظری را ببینید که بر روی ویلاهای با سطح صاف هرگز نمی توانید به آن دست پیدا کنید.

زهکشی و تهویه طبیعی

هرچه بالاتر از سطح زمین باشید، تهویه جریان هوای طبیعی بیشتر است، به این معنی که هزینه قبض ها و مصرف انرژی شما در تابستان کاهش می یابد.

در ویلای شیب داری که به درستی طراحی شده باشد،  زهکشی می تواند به طور طبیعی رخ دهد.

طراحی خلاقانه و باغ های منظر

ساخت و طراحی ویلا در زمین شیب دار فرصتی برای شما فراهم می کند تا بتوانید محوطه های بیرونی خیره کننده و جذابی را چند سطح طراحی و اجرا کنید. وجود این ویژگی می تواند به معنای حفظ حریم خصوصی بیشتر با همسایه ها نیز باشد.

نور طبیعی

ویلاهای شیب دار که روی تپه ها ساخته می شوند ، اغلب برای به دست آوردن نور طبیعی در موقعیتی بسیار عالی قرار دارند، و همانطور که اطلاع دارید نور طبیعی برای ویلا ها دارای اهمیت بسیار زیادی است.

 

بررسی زمین برای ساخت ویلا در زمین شیب دار

تجزیه و تحلیل زمین هنگام طراحی هر ویلایی بسیار حیاتی است، مخصوصا زمانی که ویلا قرار است در یک سطح  شیبدار ساخته شود.

اگر قبل از شروع فرآیند طراحی ویلا، تجزیه و تحلیل زمین مورد نظر را انجام ندهید، ممکن است در حین پیشرفت کار با مسائل و مشکلات زیادی از خطرات طبیعی مانند سیل گرفته تا  افزایش هزینه های ساخت و ساز مواجه شوید.

بررسی زمین مورد نظر، هرنوع مشکل بالقوه و پرهزینه را که ممکن است در آینده با آن مواجه شوید را ، شناسایی می کند. چندین جنبه وجود دارد که با بررسی یک زمین شیبدار می توان شناسایی کرد ، از جمله درجه و جهت شیب، جنبه های طبیعی زمین، از جمله نماهای بالقوه، راهروهای زهکشی، لغزش احتمالی، دسترسی و بسیاری از موارد دیگر

در ادامه موارد بسیار مهمی را که باید هنگام بررسی زمین شیب دار به آن توجه کنید را بررسی می کنیم:

موارد مهم هنگام بررسی زمین شیب دار

شدت و جهت شیب

در حالی که برخی از زمین ‌های شیب‌دار به سمت بالا  و برخی دیگر از زمین ها به سمت پایین  شیب دارند.  زمین های دیگر نیز وجود دارند که از جهتی به جهت دیگر شیب دارند.

علاوه بر جهت شیب، اندازه گیری شدت شیب نیز مهم است زیرا این امر به ما ایده خوبی در مورد نحوه طراحی ویلا متناسب با زمین را می دهد. قاعده کلی این است که هر شیب با شیب کمتر از 2 متر برای ساخت آسان تر است، در حالی که شیب بیش از 2 متر نیازمند طراحی دقیق تر است و هزینه ساخت را نیز افزایش می دهد.

توپوگرافی

در یک زمین مسطح، توپوگرافی ممکن است چندان مهم نباشد، اما زمانی که روی یک سطح شیب دار ویلا ساخته می شود، بسیار مهم است تا بتوانید خطراتی مانند زمین لغزش و فرسایش را ارزیابی کنید.

شرایط زمین

گرفتن آزمایش خاک توسط یک مهندس ژئوتکنیک (مهندس خاک و پی) به شما کمک می کند تا پایداری زمینی را که قرار است روی آن ویلا بسازید مشخص شود.

شواهد وجود جداول پر آب در خاک، ریشه های عمیق درختان و خواص موجود در خاک مانند خاک رس و ماسه، همه مسائلی هستند که ممکن است به این معنی باشد که شما باید در برنامه های برای ساخت ویلای شیب دار تجدید نظر کنید.

مثال: اگر رطوبت زیادی در خاک وجود داشته باشد، خطر تجمع رطوبت وجود دارد که می تواند باعث ایجاد رطوبت و فشار بر سازه شود. اگر در خاک سطحی سنگ وجود داشته باشد، حفاری می تواند چالش برانگیز و پرهزینه باشد، به این معنی که ویلا باید خارج از شیب ساخته شود.

آب و هوا و پوشش گیاهی

تجزیه و تحلیل زمین شیب دار ممکن است شامل آب و هوا و پوشش گیاهی منطقه نیز شود. مواردی مانند جهت وزش  باد و جهت گیری خورشیدی در طول فصول، ویژگی های بسیار مهمی هستند که باید به آنها توجه کنید تا بهترین شرایط آب و هوایی را برای ویلا خود داشته باشید. اگر بارندگی شدید در منطقه وجود داشته باشد، ممکن است خطر سیل و فرسایش بیشتر باشد، در حالی که برخی از مناطق ممکن است در معرض آتش سوزی بوته ها قرار گیرند.

پوشش گیاهی می تواند یک شیب را تثبیت کند یا به دلیل قرار گرفتن ریشه مشکلاتی ایجاد کند. توجه داشته باشید که وجود درختان فراوان بر روی شیب می تواند دید شما را از بین ببرد ، سایه ایجاد کند و نماهای شما را کاملا قاب بندی کند.

 

دسترسی ها

دسترسی های ویلا یکی از حیاتی ترین جنبه ها برای یک ویلای شیب دار است. بررسی این دسترسی ها به شما این اطمینان را می دهد که وسایل نقلیه و عابران پیاده می توانند به راحتی و با خیال راحت به ملک برسند و همچنین به شما کمک می کند تا بهترین موقعیت را برای یک راهرو و سایر راه های ورودی پیدا کنید.

راهروهای زهکشی

درک تأثیرات آب بر روی زمین شما بسیار مهم است زیرا اگر به درستی مدیریت نشود، می تواند منجر به فرسایش بیش از حد و  مسائل دیگر شود. در بررسی ها باید راه‌هایی را برای هدایت مجدد آب، مانند چاله‌های آب طوفان، مخازن، راهروهای زهکشی در نظر بگیرد. اگر در منطقه ای قرار دارید که در معرض باران های شدید قرار دارد، پس باید به این مسئله توجه ویژه ای داشته باشید.

طراحی ویلا در زمین شیب دار

مهارت طراح یکی از مهمترین کلیدهای موفقیت ساخت ویلای شیب دار است. وقتی نوبت به طراحی و ساخت ویلا می رسد، باید به دنبال تیمی باشید که نحوه طراحی روی سطوح شیبدار زمین را درک کند.  نمونه کارهایی نیز در این زمینه داشته باشد.

مجموعه ویلا ژست با داشتن متخصصین ماهر در زمینه طراحی ویلای شیب دار و همچنین داشتن چندین پروژه موفق طراحی ویلا روی شیب بهترین انتخاب برای شما می باشد.

نباید ها در طراحی ویلا در زمین شیب دار

حفاری و پر کردن

این امر نه تنها هزینه های شما را افزایش می دهد، بلکه می تواند با تغییر پایداری خاک، فرسایش خاک  را نیز افزایش دهد و با حذف خاک و پوشش گیاهی روی تنوع زیستی تأثیربسیار زیادی داشته باشد.

تاثیر بصری بر محیط زیست

ویلا نباید چشم انداز طبیعی منطقه را به شدت تغییر دهد و در عوض باید محیط اطراف خود را تکمیل کند. محدودیت های ارتفاع نیز باید در نظر گرفته شود.

بایدها در طراحی ویلا روی زمین شیب دار

چشم انداز

داشتن چشم انداز و ویوی فوالعاده ، دلیل اصلی بسیاری از مردم است که روی سطح شیب دار ویلا می سازند ، بنابراین منطقی است که این طرح بیشترین استفاده را از نماها داشته باشد. داشتن پنجره های بزرگ در اطراف ویلا یک راه عالی برای استفاده بیشتر از موقعیت منحصر به فرد ویلای شیب دار است.

نور خورشید

وجود پنجره های زیاد به  معنای نور طبیعی زیادی هستند، اما برای آنها مهم است که به گونه ای قرار بگیرند که از جنوب و غرب محافظت شود و در عین حال از نور طبیعی خورشید از شمال بهره مند شود. استفاده از اصول طراحی غیرفعال خورشیدی همچنین بهره وری انرژی ویلا های جدید شما را افزایش می دهد.

فضا

استفاده بهینه از فضایی موجود بسیار مهم است، زیرا ویلا های شیب دار طراحی های جالب تری دارند. مناطق بزرگ و پر نور، فضاهای نشیمن با پلان باز و عرشه و سکوهای بیرونی که شما را به طور یکپارچه از داخل به بیرون هدایت می کنند، بسیار عالی است.

سخن پایانی

گروه معماری ویلاژست، در راستای خرید  ویلا در کردان و همچنین طراحی ویلا روی سطح شیب دار  و محوطه سازی ویلا شامل ( پاسیو، روف گاردن، آلاچیق، استخر و … ) خدمات منحصر به فردی را با داشتن بهترین معماران و طراحان روز با مدیریت مهندس علی خلج ارائه داده است.

جهت ساخت ویلا و مشاوره رایگان در زمینه طراحی و ساخت ویلا با شماره‌های مندرج در سایت ویلاژست تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

هزینه طراحی ویلا روی زمین شیب دار چقدر است؟

عوامل متعددی برروی قیمت و هزینه طراحی ویلا  روی سطح شیب دار موثر است برخی از آنها مانند: نقشه برداری –   شیب زمین و سطح ناهمواری – نوع خاک – سطح پوشش گیاهی زمین

نحوه ساخت ویلا روی زمین شیب دار چگونه است؟

ساخت ویلا در زمین شیبدار به مرحله ی نازک کاری و سفت کاری تقسیم میشود.

مرحله سفت کاری شامل : خاک برداری، فونداسیون، اسکلت فلزی،دیوار چینی و سقف می باشد.

مرحله نازک کاری شامل بخش های است که مربوط به طراحی داخلی ساختمان میباشد.

2.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

معماری