معماران چه کارهایی انجام می‌دهند؟ 5 مورد از وظایف معماران

معماران چه کارهایی انجام می‌دهند؟

معماران چه کارهایی انجام می‌دهند؟

انسان‌ها برای زندگی، کار، تفریح، آموزش، عبادت، خرید و همه فعالیت‌های خود نیاز به مکان فیزیکی دارند. مسئولیت طراحی این مکان‌ها برعهده معماران می‌باشد، معماران متخصصانی هستند که برای هنر و علم طراحی ساختمان آموزش دیده‌اند، مفاهیم و ایده‌هایی را برای سازه‌ها توسعه می‌دهند و آن مفاهیم را به کانسپت و کانسپت­ را به پلان تبدیل می‌کنند.

معماران نمای کلی ساختمان‌ها و سایر سازه‌ها را پدید می‌آورند، اما طراحی یک ساختمان موضوعی به مراتب بیشتر از ظاهر آن است. ساختمان‌ها باید کاربردی، ایمن و اقتصادی باشند و متناسب با نیاز افراد طراحی شوند. معماران هنگام طراحی ساختمان‌ها و سایر سازه‌ها، باید تمام این عوامل را در نظر ‌گیرند.

در تمام مراحل یک پروژه ساختمانی، از بحث اولیه با مشتری تا زمان تحویل نهایی، معماران درگیر می‌شوند. برای مرتفع‌کردن این وظایف معماران نیاز به مهارت‌های خاصی در زمینه طراحی، مهندسی، مدیریت، نظارت و برقراری ارتباط با مشتری و سازندگان دارند. معماران وقت زیادی را صرف توضیح ایده‌های خود برای مشتریان، پیمانکاران ساختمانی و دیگران می‌کنند. بنابراین، معماران موفق باید بتوانند ایده منحصر به فرد خود را به روش متقاعد کننده‌ای ارائه دهند.

معمار و کارفرما

معمار و کارفرما در مورد اهداف، الزامات و بودجه یک پروژه بحث می‌کنند. در بعضی موارد، معماران خدمات مختلفی را برای طراحی ارائه می‌دهند: انجام امکان‌سنجی پروژه و مطالعات تأثیرات زیست محیطی، انتخاب یک سایت (محوطه ساخت ویلا)، بررسی هزینه‌های احتمالی و مطالعات مربوط به کاربری اراضی یا مشخص‌کردن الزاماتی که طراح باید برآورده کند.

به عنوان مثال، آنها ممکن است با تحقیق در مورد تعداد و انواع کاربران بالقوه یک ساختمان، نیازهای فضا را تعیین کنند. سپس معمار نقشه‌ها و گزارشی را ارائه می‌دهد تا مشتری راحت‌تر بتواند ایده‌ی معمار را بررسی کند.

معماران پس از بحث و توافق درباره پیشنهاد اولیه، برنامه‌های نهایی ساخت را تهیه می‌كنند كه نمای ساختمان و جزئیات ساخت آن را نشان می‌دهد.

همراه با این برنامه‌ها نقشه‌های سیستم ساختاری هستند؛ سیستم‌های تهویه هوای مطبوع، گرمایش و تهویه؛ سیستم‌های برقی؛ سیستم‌های ارتباطی؛ لوله‌کشی و احتمالاً نقشه سایت و چشم انداز‌ها، در این برنامه‌ها همچنین مصالح ساختمانی و در مواردی مبلمان داخلی مشخص می‌شوند.

در طراحی طرح‌ها، معماران از قوانین مربوط به ساختمان، قوانین منطقه‌بندی، مقررات آتش‌سوزی و سایر موارد نظیر مقررات مربوط به دسترسی آسان توسط افراد، پیروی می‌کنند. طراحی و تهیه نقشه به کمک رایانه (CADD) و فناوری اطلاعات مدل‌سازی ساختمان (BIM) جایگزین کاغذ و مداد سنتی به عنوان رایج‌ترین روش برای ایجاد طراحی و نقشه‌ها شده است.

بازنگری مداوم برنامه‌ها بر‌اساس نیاز مشتری و محدودیت بودجه اغلب ضروری است.

معماران همچنین برای دریافت پیشنهادات ساختمانی، انتخاب پیمانکاران و مذاکره در مورد قراردادهای ساختمانی، ممکن است به کارفرما کمک کنند. در طول مدت ساخت و ساز، آنها از سایت‌های ساختمان بازدید می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که پیمانکاران پیرو طرح هستند، و طبق برنامه فرآیندها ادامه پیدا می‌یابد، از مواد مشخص‌شده استفاده کرده و استانداردهای کیفیت کار را رعایت می‌کنند.

کار آنها تا زمانی که تمام ساخت و سازها تمام شود، آزمایش‌های لازم انجام شود و هزینه‌های ساخت و ساز پرداخت شود، تمام نمی‌شود. گاهی اوقات، معماران نیز خدمات پس از ساخت مانند مدیریت امکانات را ارائه می‌دهند. آنها بهره­وری انرژی را ارزیابی می‌کنند و برای اینکه چگونه ساختمان با نیازهای ساکنان سازگار باشد توصیه­ هایی ارائه می­کنند.

ارتباط تیم معماری

معماران معمولاً وقت زیادی را با مهندسین، برنامه‌ریزان شهری، طراحان داخلی، معماران فضای سبز و سایر متخصصان  برای هماهنگی اطلاعات و کار متخصصان دیگر درگیر در همان پروژه می‌گذرانند. آنها طیف گسترده‌ای از ساختمان‌ها، مانند ساختمان‌های اداری و آپارتمانی، مدارس، مساجد و کلیساها، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، خانه‌ها و پایانه‌های فرودگاه را طراحی می‌کنند.

آنها همچنین مجتمع‌هایی مانند مراکز شهری، پردیس‌های دانشگاهی، پارک‌های صنعتی و سالن‌های اجتماعات را طراحی می‌کنند. برخی معماران تنها در یک مرحله کار تخصص دارند. برخی در طراحی یک نوع ساختمان مثلاً بیمارستان‌ها، مدارس یا مسکن تخصص دارند. برخی دیگر روی برنامه‌ریزی و خدمات از پیش‌تعیین‌شده یا مدیریت ساخت و ساز متمرکز‌شده و پروژه‌های طراحی کمتری را انجام می‌دهند.

محیط کار

معماران معمولاً در یک محیط راحت کار می‌کنند، بیشتر وقت خود را در دفاتر مشاوره با کارفرما، تهیه گزارش و نقشه و کار با سایر معماران و مهندسان می‌گذرانند. با این حال، آنها اغلب به سایت‌های ساخت و ساز مراجعه می‌کنند تا روند پیشرفت پروژه‌ها را بررسی کنند. در سال 2008، تقریباً 1 از هر 5 معمار بیش از 50 ساعت در هفته کار می‌کردند، زیرا ساعت‌های طولانی و کار در طول شب‌ها و آخر هفته‌ها اغلب برای رسیدن به زمان تحویل پروژه لازم است.

سایر مهارت‌های مورد نیاز (سایر مدارک تحصیلی)

معماران باید بتوانند ایده‌های خود را بصورت بصری به مشتریان خود ارائه دهند. توانایی هنری و نقاشی(اسکیس – Sketch) برای این ارائه‌ها کمک‌کننده اما ضروی نیست. مهم‌تر از ارائه، یک جهت‌گیری بصری و توانایی درک روابط مکانی است.

سایر خصوصیات مهم برای هر کسی که می‌خواهد معمار شود، خلاقیت و توانایی کار مستقل و به عنوان بخشی از یک تیم است. مهارت‌های رایانه‌ای نیز برای نوشتن مشخصات، برای تهیه پیش‌نویس 2 بعدی و 3 بعدی با استفاده از برنامه‌های CADD و مدیریت مالی لازم است.

نحوه پیشرفت

تعداد فزاینده‌ای از معماران به طور داوطلبانه به دنبال دریافت مجوز از شورای ملی انجمن‌های ثبت معماری هستند. گواهینامه پس از تأیید مستقل رونوشت‌های تحصیلی نامزد، سوابق اشتغال و مراجع حرفه ای اعطا می‌شود.

صدور گواهینامه می‌تواند مجوز‌گرفتن در تمام ایالت‌ها را آسانتر کند. در حقیقت، این شرط اصلی برای دریافت مجوز در بین گروه‌های دولتی عضو اعضای NCARB است. در سال 2009، تقریباً یک سوم از کل معماران دارای مجوز، دارای این گواهینامه بودند.

معماران پس از مجوز‌گرفتن و به‌دست‌آوردن تجربه، وظایف مختلفی را به عهده می‌گیرند و در نهایت کل پروژه‌ها را مدیریت می‌کنند. در بنگاه‌های بزرگ، معماران ممکن است به سمت مسئولیت‌های نظارتی یا مدیریتی بروند. برخی از معماران در شرکت‌های خصوصی شریک می‌شوند و برخی دیگر کسب و کار خود را شروع می‌کنند.

برخی از فارغ‌التحصیلان دارای مدرک معماری نیز در رشته‌های مرتبط مانند گرافیک، داخلی یا طراحی صنعتی وارد می‌شوند مواردی مانند: برنامه ریزی شهری؛ توسعه املاک و مستغلات؛ مهندسی عمران؛ و مدیریت ساخت و ساز

اشتغال

معماران حدود 141.200 شغل در سال 2008 را در بر می‌گرفتند. حدود 68 درصد مشاغل در صنایع معماری، مهندسی و خدمات مرتبط بودند. تعداد کمی از معماران نیز در شرکت‌های ساختمانی مسکونی و غیر‌مسکونی و برای آژانس‌های دولتی مسئول مسکن، برنامه‌ریزی اجتماع یا ساخت ساختمان‌های دولتی، کار می کردند. حدود 21 درصد معماران خود‌اشتغال هستند.

چشم‌انداز شغلی

انتظار می‌رود که اشتغال در رشته معماری سریع‌تر از میانگین همه مشاغل رشد کند. رقابت بخش جدانشدنی از فرآیند اشتغال است؛ بخصوص برای جایگاه شغلی در بنگاه‌ها و سازمان‌های رده بالا در این موارد، معمارانی که از استعداد و خلاقیت بالاتری برخوردارند معمولا شانس بیشتری دارند.

رشد شغلی

اشتغال معماران بین سال‌های 2008 و 2018، 16 درصد افزایش یافت که این سرعت نسبت به میانگین باقی مشاغل بسیار سریع‌تر بود. روند جمعیتی فعلی منجر به افزایش تقاضا برای معماران خواهد شد. با افزایش جمعیت، افراد برای زندگی و کار به مکان‌های جدیدی نیاز دارند.

از آنجا که جمعیت همچنان به زندگی طولانی تر خود ادامه می‌دهند و کهن‌سالان بازنشسته می‌شوند، نیاز به مراکز درمانی بیشتر، خانه سالمندان و اجتماعات بازنشستگی بیشتر خواهد بود. در آموزش و پرورش، ساختمانها در همه سطوح کهنه‌تر می‌شوند و ثبت‌نام‌ها همچنان ادامه می‌یابد، علاوه براین  بسیاری از مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها نیاز به ایجاد امکانات جدید و نوسازی فضاهای موجود دارند.

در سالهای اخیر، برخی از موسسات معماری برای مواردی چون تهیه پیش‌نویس اسناد ساختمانی و طراحی اولیه برای پروژه‌های بزرگ تجاری و مسکونی، برای شرکت‌های معماری در خارج از کشور، برون‌سپاری انجام داده‌اند. انتظار می‌رود این روند ادامه یابد و ممکن است تأثیر منفی بر رشد اشتغال برای معماران و کارآموزان سطح پایین بگذارد که معمولاً با تولید این طراحی‌ها تجربه کسب می‌کردند.

علاوه بر رشد خالص شغلی، شغل‌های کاذبی ازجایگزینی معمارانی که به مشاغل دیگر منتقل می‌شوند و یا به دلایل دیگر متوقف می‌شوند ایجاد می‌شود. تعداد فزاینده‌ای از دانشجویان در حال فارغ‌التحصیل شدن در رشته‌های معماری هستند بنابراین رقابت در مشاغل سطح اولیه تقریبا همیشه وجود دارد.

رقابت به ویژه برای معتبرترین مؤسسات معماری جذاب خواهد بود زیرا معماران آینده‌نگر سعی در ایجاد شهرت خود دارند. معماران آینده‌نگر که دوره کارآموزی را گذرانده‌اند، پس از فارغ‌التحصیلی، نتیجه تلاش و زحمات کارآموزی خود را می‌بینند. این فرصت‌ها برای آن دسته از معماران ایجاد می‌شود که بتوانند با خلاقیت خود از دیگران متمایز شوند.

در آینده بهتر است شرکت‌ها با آگاهی از طراحی “سبز” برای معماران تقاضا وجود داشته باشند. طراحی سبز که به عنوان طراحی پایدار نیز شناخته می‌شود، بر استفاده کارآمد از منابعی از قبیل انرژی و آب، کاهش ضایعات و آلودگی، حفاظت و طراحی و سازگاری با محیط زیست، مشخصات و مواد تأکید دارد.

افزایش هزینه‌های انرژی و افزایش نگرانی در مورد محیط‌زیست باعث شده است که بسیاری از ساختمان‌های جدید به روش سبز ساخته شوند.

اشتغال معماران به شدت با فعالیت صنعت ساخت و ساز گره خورده و برخی از انواع ساخت و سازها به تغییرات چرخه‌ای در اقتصاد حساس هستند.

به عنوان مثال، در زمان رکود اقتصادی، ساخت و سازهای غیر‌مسکونی فضای اداری و خرده‌فروشی تمایل به کاهش پیدا می‌کند، زیرا تأمین بودجه برای این پروژه‌ها سخت‌تر می‌شود و تقاضا برای این فضاها کاهش می‌یابد. بنگاه‌های درگیر در طراحی ساختمان‌های نهادی مانند مدارس، بیمارستان‌ها، آسایشگاه‌ها و مراکز درمانی، کمتر تحت‌تأثیر نوسانات اقتصاد قرار خواهند گرفت.

ساخت و ساز مسکونی بخش کمی از کار را برای معماران تشکیل می‌دهد ، بنابراین تغییرات عمده در بازار مسکن به اندازه بازار غیر مسکونی نوسانات قابل توجهی نخواهد داشت.

فرصت‌ها از نظر جغرافیایی نیز حساس هستند و برخی از قسمت‌های کشور ممکن است پروژه‌های جدید ساختمانی کمتری داشته باشند. همچنین بسیاری از بنگاه‌های خاص که در مواردی مانند بیمارستان‌ها یا برج‌های اداری تخصص دارند وابسته به شرایط جغرافیایی‌اند زیرا تقاضا برای این نوع ساختمان‌ها در هر منطقه متفاوت است.

معماران به شهرت و اعتبار نیاز دارند تا در مناطق مختلف خارج از حوزه خود پروژه پیدا کنند.

سخن پایانی

هلدینگ ویلاژست افتخار دارد که با بیش از دو دهه تجربه در زمینه‌های معماری، اجرا، بازرگانی و املاک به مشتریان عزیز خدمات متنوع و سریع ارائه دهد.

بخش معماری، متشکل از طراحان و افراد مجربی است که با دقتِ بسیار و به صورت کاملا تخصصی، دست به خلق آثاری مدرن و ماندگار می‌زنند و شرایطی محیا می‌سازند.

مخاطبان با قرارگیری در فضاهای ایجاد شده احساس خاص و بی‌نظیرِ بودن، در مکانی با شکوه را تجربه نمایند. همچنین استفاده از حجم‌های ساده و زیبا در کنار انتخاب هوشمندانه متریال‌های متنوع به ما کمک می‌کند تا در ساخت فضاها و سطوح با بافت‌های خاص، آشنا و چشم‌نواز، تجربه دیداریِ زیبا از قاب‌ها و تصاویر به‌یادماندنی‌ای را در ذهن رقم بزنیم.

شما میتوانید برای دریافت مشاوره در زمینه طراحی ویلا مدرن و همچنین طراحی و ساخت ویلا در کردان با گروه معماری و مشاورین ویلاژست تماس حاصل نمایید.

026-44623984 | گروه معماری ویلاژست

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

معماری