بالکن و تراس چه تفاوتی با هم دارند؟

بالکن و تراس چه تفاوتی با هم دارند؟

هر خانه و ساختمانی از بخش‌های متعددی برخوردار است. بالکن و تراس جزو بخش‌هایی از خانه هستند که برخلاف باور بسیاری از افراد، این بخش‌ها با هم تفاوت دارند. در واقع بسیاری از افراد بالکن و تراس را یک فضا می‌دانند. در صورتی که اینطور نبوده و این دو بخش با هم فرق دارد. در این مطلب قرار است پیرامون این موضوع صحبت کرده و با تفاوت میان بالکن و تراس آشنا شویم.

تراس به چه فضایی گفته می‌شود؟

تراس یک واژه انگلیسی است که در زبان فارسی به معنای بهار خواب می‌باشد. اما از نظر معماری به فضای الحاق شده یا اضافه شده به ساختمان اشاره دارد. در واقع تراس بخشی از خانه است که جزو مساحت آن به حساب نمی‌آید. در رابطه با این موضوع که چرا تراس جزو مساحت خانه حساب نمی‌شود، بهتر است کمی با تراس بیشتر آشنا شویم. تراس یک فضای غیر سرپوشیده است و سقفی ندارد. برای همین است که نام فارسی آن معادل بهار خواب است. بهار خواب بودن به این معنا است که میتوان در هر چهار فصل سال، در فضای تراس به استراحت پرداخت. حال از آنجایی که این فضا جزو بخش‌های غیر سرپوشیده خانه است، در مساحت آن تاثیری ندارد. تراس‌ها به دلیل اینکه فضای بازی دارند، برای نشستن و مشاهده مناظر بیرون از منزل بسیار مناسب می‌باشند. برای همین بسیاری از افراد که تراس خانه‌شان بزرگ و دلباز است، به دکوراسیون آن پرداخته و برخی از ساعات روز را در آنجا سپری می‌کنند.

بالکن چیست؟

پس از بررسی تراس، بهتر است به سراغ بررسی و آشنایی بیشتر با بالکن برویم. بالکن در زبان فارسی به معنای ایوانک است و بخشی از ساختمان است که جزو مساحت کلی آن در نظر گرفته می‌شود. در واقع طبق این تعریف میتوان گفت یکی از تفاوت‌های تراس و بالکن، در همین موضوع است. بالکن جزئی از فضای اصلی خانه و ساختمان است و در مساحت آن تاثیر دارد. از طرفی بالکن‌ها دارای سقف هستند و حداقل از یک طرف دارای دید به فضای بیرون می‌باشند. حال در برخی از ساختمان‌ها، بالکن از دو طرف به فضای بیرون اشراف دارد. علاوه بر این بالکن‌های ساختمان‌های لوکس می‌توانند تا 3 طرف نیز به فضای بیرون مشرف باشند. مشرف بودن بالکن از چند جهت، یکی از ویژگی‌های خوب آن به شمار می‌رود و ساکنین می‌توانند از ایده‌های خوبی برای آن استفاده نمایند. برای اینکه با بالکن بیشتر آشنا شوید، می‌توانید به خانه‌های زیبای چوبی شمال توجه کنید. خانه‌های چوبی شمالی اکثرا از بالکن برخوردار هستند و در طبقه اولشان از این فضا استفاده می‌شود. این بالکن‌ها معمولا به 2 الی 3 طرف مشرف هستند و دید بسیار خوبی دارند.

تفاوت بالکن و تراس در چه مواردی است؟

 

تفاوت بالکن و تراس در چه مواردی است؟

 

حال که با این بخش‌ها به طور مجزا آشنا شدیم، تا حدودی به تفاوت‌های آنها پی برده‌ایم. با این حال در این بخش نیز به تفاوت‌های اصلی میان بالکن و تراس می‌پردازیم.

  • بالکن یک فضای مسقف است. در صورتی که تراس سقف ندارد و سر پوشیده نمی‌باشد.
  • تراس تنها از یک جهت دید دارد و به بیرون مشرف است. در صورتی که بالکن‌ها می‌توانند از یک الی سه جهت به اطراف دید داشته باشند.
  • تراس به دلیل اینکه سرپوشیده نیست، جزو مساحت کلی ساختمان در نظر گرفته نمی‌شود. در صورتی که بالکن را جزوی از مساحت خانه در نظر می‌گیرند. علاوه بر این در برخی از ساختمان‌ها، بالکن می‌تواند از ساختمان بیرون زدگی داشته باشد و با آن هم سطحی نداشته باشد.

با توجه به این چند مورد اشاره شده، می‌توانید به تراس یا بالکن بودن این بخش از خانه خود پی ببرید.

چگونه تراس یا بالکن را تشخیص دهیم؟

برای اینکه بتوانید وجود بالکن یا تراس را در خانه خود تشخیص دهید، می‌توانید به مسقف بودن یا نبودن آن توجه کنید. همانطور که گفته شد بالکن فضایی است که مسقف است. در صورتی که تراس سقف ندارد و غیر پوشیده می‌باشد. بنابراین اگر این فضا در ساختمانتان از نوع مسقف است، یعنی شما از بالکن برخوردار هستید نه تراس. در واقع این مهمترین عامل برای تشخیص تراس از بالکن است. از طرفی اگر این فضا در خانه‌تان از چند دید برخوردار باشد، می‌تواند عاملی بر بالکن بودن آن باشد. با این حال باید به مسقف بودن یا نبودن آن همچنان توجه کرد.

نحوه محاسبه زیر بنا بالکن و تراس

 

نحوه محاسبه زیر بنا بالکن و تراس

 

مساحت بالکن و تراس در زیر بنای ساختمان به شکل زیر محاسبه می‌شود.

  • در صورتی که تراس یا بالکن از یک سمت بسته باشد، نصف مساحت آن محاسبه می‌شود. اگر بالکن از سه طرف باز باشد نیز نصف مساحت آن جزو زیر بنا در نظر گرفته می‌شود.
  • در صورتی که دو دیوار کناری در بالکن بسته باشد، 2/3 مساحت محاسبه می‌گردد.
  • در صورتی که از تمام جهات با متریالی چون شیشه یا دیور پوشیده و مسدود شده باشد، تمام سطح آن را جزو زیر بنا در نظر می‌گیرند.

باید اشاره کرد که نحوه محاسبه بالکن توسط اداره ثبت و شهرداری با هم متفاوت است. در اداره ثبت در هر صورت کل مساحت بالکن را جزو زیر بنای ساختمان در نظر می‌گیرند.

مصوبه‌های موجود در رابطه با احداث بالکن در ساختمان

در رابطه با احداث بالکن محدودیت‌ها و نکاتی مطرح است که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم.

  • ساختمان‌هایی که در گذر با عرض 10 الی 12 متر واقع شده‌اند، می‌توانند از طبقه دوم بر روی پیلوت از بالکن تا عمق 80 سانتی متر برخوردار شوند.
  • ساختمان‌هایی که در گذرهای 12 الی 20 سانتی‌ متر واقع شده‌اند، امکان احداث بالکن از طبقه دوم روی پیلوت را تا عمق 100 سانتی متر دارند.
  • در ساختمان‌های با گذرهای عرض 20 متر نیز بر روی پیلوت از طبقه دوم میتوان به احداث بالکن تا عمق 120 سانتی متر پرداخت.
  • احداث بالکن در ساختمان‌هایی که در گذرهای کمتر از 10 متر قرار دارد، ممنوع است.

ایوان چیست؟

در کنار بالکن و تراس، بخش دیگری به نام ایوان وجود دارد که در اینجا یک اشاره مختصر به آن می‌نماییم. ایوان تعریفی فراتر از تراس و بالکن دارد و ریشه آن به فرهنگ و معماری ایران گره خورده است. ایوان بخشی از ساختمان است که دارای سقف است و از این نظر به بالکن شباهت دارد. اما جلوی ایوان کاملا باز است و به حیاط خانه و ساختمان مشرف می‌باشند. باز بودن ایوان باعث شده تا بیشتر از آن در خانه‌های قدیمی یک طبقه و یا برخی از ویلاها استفاده شود.

در طراحی تراس یا بالکن خانه به این موارد توجه کنید

دکوراسیون تراس یا بالکن ساختمان، امری سلیقه‌ای است و هر شخصی می‌تواند این فضاها را به شکل دلخواه خود طراحی کند. ما در اینجا به چند نکته در رابطه با طراحی ویلا مدرن در طراحی این فضاها اشاره می‌کنیم تا بتوانید آنها را به بهترین شکل دکوراسیون نمایید.

  • برای کف تراس یا بالکن، به سراغ ترموود (طراحی با چوب) بروید. این متریال باعث می‌شود تا فضای تراس یا بالکن گرم‌تر و دنج‌تر شود.
  • از گل و گیاهان زیبا برای این فضا استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از گلدان‌های دیواری مدرن و یا گلدان‌های معمولی استفاده کنید و به زیباتر شدن فضا کمک نمایید.
  • از ریسه‌های نوری استفاده کنید و فضا را به شکل رمانتیک و جذاب‌تری تغییر دهید. این ریسه‌ها را می‌توانید بر روی دیوار تراس یا بالکن و یا لوازم موجود در آنجا قرار دهید. با روشن شدن ریسه‌ها در شب، زیبایی فضا بیشتر شده و می‌توانید برای برگزاری جشن‌های کوچک خانوادگی از آن استفاده نمایید.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی تراس و بالکن پرداختیم و با تفاوت‌های آنها آشنا شدیم. همانطور که اشاره کردیم تراس فضایی غیر مسقف است که جزو مساحت ساختمان به حساب نمی‌آید. در صورتی که بالکن فضایی مسقف بوده و در مساحت کلی ساختمان در نظر گرفته می‌شود. همچنین این فضا از چند جانب به بیرون مشرف است و دید بیشتری دارد. برای همین بسته به این موارد می‌توانید تراس یا بالکن بودن این فضا را در ساختمان خود تشخیص دهید.

قبل از خرید ویلا در کردان حتما از ویلاژست دیدن کنید. هلدینگ ویلاژست افتخار دارد که با بیش از دو دهه تجربه در زمینه‌های معماری، اجرا، بازرگانی و املاک به مشتریان عزیز خدمات متنوع و سریع ارائه دهد.

 

 نمونه پروژه طراحی ویلا مدرن گروه معماری ویلاژست

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

معماری